Logopédiai vizsgálat, ellátás
Artikulációs zavar korrekciója, régi nevén „pösze” terápia. A beszédhang ejtésének és tisztaságának a zavara. Cél: tiszta köznyelvi ejtésnorma kialakítása, zavartalan beépülése a köznyelvi, spontán beszédbe bármely korcsoportban (gyerekek, felnőttek).
Beszédritmus zavar terápiája, dadogás, hadarás: A beszéd összerendezettségének a zavara. Ritmus és ütem felbomlása. Célom: egyéni sajátosságoknak megfelelő beszédtempó, folyamatos beszéd, ritmus, és légzés kialakítása, szükség szerint gyógytorna elemek beépítése, görcs, kontraktúra oldása és nyújtása, relaxációs technika megtanítása.
Nyelvlökéses nyeléskor a nyelv nem a szájpadlásra emelkedik fel, hanem, kilökődik a két fogsor között. Laikusként nem látszik nagy problémának, azonban komoly gondokat okoz, hiszen a nyelv “rossz fogszabályozóként” működik. A nyelv megerősítése, nyugalmi nyelvpozíció kialakítása, és a helyes testtartás megéreztetése ugyanolyan fontos a technika elsajátítása során. A nyelvkezelése nem csak a logopédiai foglalkozáson történik. Otthoni további teendő szükséges, ugyanis a terápiát gátló szokásokat a természetes környezetben is fel kell számolni. Illetve a szabályos nyugalmi helyzet gyakorlása is ilyenkor történik. Elengedhetetlen a sikerhez.
Afázia: a nyelvi képesség szerzett zavara. Terápia során a betegek ellátása tanácsadás, állapotfelmérés, működő sémák aktivizálása, sikeres megoldások megerősítése, a család terápiás szerepe, támogató közeg kialakítása valósul meg.
Megkésett beszédről akkor beszélünk amikor a gyermek beszédfejlődése elmarad az elvárt beszédszinttől. Gyakran a családból csak egy ember érti meg a gyermeket, a környezete nem vagy kevésbé. Mutogatással, kézhúzással jelez, ha szeretne valamit. Kívánságait nem beszéddel fogalmazza meg. Sok hibával beszél. Cél: a beszédkedv felkeltése, kifejező, közlő funkciók fejlesztése, szókincsbővítés, nyelvi fejlesztés, grammatikai szabályrendszerek kiépítése.
Anyanyelvi-, kommunikáció és részképesség fejlesztés: Az anyanyelv fejlesztése és a kommunikáció különböző formáinak alakítása – beszélő környezettel, helyes mintaadással és szabályközvetítéssel. A gyermek egyéni érdeklődésére, kíváncsiságára – mint életkori sajátosságra –, valamint a meglévő tapasztalataira, élményeire és ismereteire építve biztosítjuk a gyermeknek változatos tevékenységeket, amelyeken keresztül további élményeket, tapasztalatokat szerezhet az őt körülvevő természeti és társadalmi környezetről. Verselés, mesélés: játékos mozgásokkal is összekapcsolt mondókák, dúdolók, versek hozzájárulnak a gyermek érzelmi biztonságához, anyanyelvi neveléséhez. Ezek ritmusukkal, a mozdulatok és szavak egységével a gyermeknek érzéki-érzelmi élményeket nyújtanak. A mese – képi és konkrét formában, esetlegesen a bábozás és dramatizálás eszközeivel – feltárja a gyermek előtt a külvilág és az emberi belső világ legfőbb érzelmi viszonylatait, a lehetséges és megfelelő viselkedésformákat.
Állkapocs Ízület fizioterápiája: az állkapocs fájdalmát, kattogását továbbá fülzúgásos panaszokat hívatott kezelni és csökkenteni. Mozgásos elemekkel, gyakorlatokkal, speciális manuálterápiával, továbbá masszázs eszközeivel dolgozik.
Beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése az elhangzó beszéd feldolgozásának: hallás, beszédészlelés és beszédmegértés és mindezekhez a képességekhez tartozó asszociációs és értelmezési szintek vizsgálata, majd rá épülő terápiája valósul meg.
BKFK SEED Fejlődési mérés 0-4 éves korig, a vizsgálat során önellátás, szociális-érzelmi fejlődés, adaptáció és gondolkodás fejlődése, nyelv- és beszédfejlődés, finommozgás és nagymozgás fejlődését vizsgálom standardizált vizsgálattal. A vizsgálat minden területen hónapra pontosan leírja az elvárt képességeket, 1 hónaptól, havi bontásban 4 éves korig. Ezen mérés eredménye függvényében, olyan fejlesztés indítható el, ami mind az erősségekre és mind a kialakulóban lévő képességek további fejlesztésére hat.
Beszéd és nyelvi készültség mérés során a gyermek szókincs, grammatika, artikulációs vizsgálata, továbbá hallási észlelés vizsgálata történik, a gyermek aktuális állapotának a feltárása céljából. Szükség szerint egyéb részképesség vizsgálat is kívánatos lehet.
Iskolaérettségi vizsgálat során lehetőség nyílik a részképességek korai feltárására, felismerésére. Ez a vizsgálat nem helyettesíti a pedagógiai szakszolgálatok vizsgálatát. A gyermekről valós képet kap a szülő. Az egyesület keretében további fejlesztés igénybe vehető.